Home »
Blog › Marketing met een klein budget?
Marketing met een klein budget?
Jelle Vos - Als ondernemer kijk ik jaloers naar alle marketingbudgetten die jaarlijks uitgegeven worden. Het lijkt soms lastig om als kleine ondernemer op te vallen met een bescheiden budget. Met name aan het einde van het jaar zie je vaak dat bedrijven extra centen te besteden hebben, en dat allemaal in hun marketing pompen. Terecht? Ik ben ervan overtuigd dat het niet altijd nodig is. Naar mijn mening kom je met een klein marketingbudget ook een eind. Hoe? Door zogenaamde “Guerrilla Marketing” in te zetten.
Met guerrilla marketing probeer je zoveel mogelijk bereik te genereren met beperkte middelen / een beperkt budget. Deze vorm van marketing genereert in korte tijd zoveel mogelijk (media) aandacht. Ten opzichte van langdurige campagnes zijn de kosten voor deze vorm van reclame relatief laag.
Vaak gaat het om grappige, ludieke en / of opvallende acties. In de meeste gevallen investeer je met name in de voorbereiding; alles moet tot in de puntjes uitgedacht worden. Wordt de actie goed opgepikt? Dan is het een kwestie van afwachten. Kijken welke media of ‘influencers’ de actie oppikken. Wanneer dit gebeurt spreken we over een viral.
De guerrilla-acties van grote bedrijven komen zelfs regelmatig in het nieuws. Misschien kun je er al een paar bedenken na mijn beschrijving hierboven? In dit artikel deel ik een aantal van mijn favoriete guerrilla marketing acties. En niet alleen van de grote jongens, maar juist ook van de bedrijven die zo goed als geen budget hadden.
Blijf rennen met Nike
Grote bedrijven zoals Nike zijn zich ervan bewust dat het niet altijd nodig is om dure reclamecampagnes in te zetten. Een mooi en simpel voorbeeld is de bank hieronder. Want waarom zou je gaan zitten als je ook kunt blijven rennen?
Opvallende buitenborden
Als kleine ondernemer wil je ook graag opvallen. Het bankje van Nike ziet er heel simpel uit, maar je moet er best wat voor regelen om dit bij de gemeente voor elkaar te krijgen.
Nee, als kleine ondernemer pak je het kleiner aan. Misschien heb je ze bij jou in het centrum weleens zien staan. Van die borden op straat met een grappige tekst erop. Een tekst die jou verleidt om even binnen te kijken. Een tekst die jou verleidt om er een foto van te maken en vervolgens op Facebook te zetten. Een tekst die zó grappig, gevat of actueel is dat het vanzelf “viral” gaat.
Zelf aan de slag met guerrilla marketing?
Ben je geïnspireerd en wil je ook aan de slag met een opvallende, ludieke actie? Zorg er dan voor dat de guerrilla actie:
- Origineel is qua inhoud en vorm.
- Onverwacht en onvoorspelbaar is.
- Voldoende bereik heeft.
- Relevant is. De actie moet naadloos aansluiten op jouw doelgroep.
- Op het juiste moment is.
- Sympathiek is. Maak dus geen concurrent belachelijk.