Stockphoto

Het woord van de dag is vandaag: Stockphoto. 

Een stockphoto, wat is dat? Waarvoor worden deze foto’s gebruikt en zijn dit soort foto’s nog wel aan de orde? Ik beantwoord al je vragen in dit artikel. 

In tegenstelling van foto’s die je bij Google afbeeldingen tegenkomt zijn stockphoto’s foto’s die je rechtenvrij kan gebruiken. Zowel op je website als in je folder. Noem het maar op. Stockphoto’s zijn er over ieder denkbaar onderwerp, vaak zijn het professioneel geschoten foto’s van hoge kwaliteit. Het doel van stockphoto’s is dat je geen beeldmateriaal van een ander gebruikt op je website. 

Consequenties

Wanneer je een foto van een ander via Google vindt en deze gebruikt op je website is er kans op serieuze boetes. Wat veel mensen niet weten is dat dit ten strengste verboden is. De naleving van deze regels laat nog wel eens wat te wensen over maar er zijn genoeg gevallen te noemen waar mensen flinke boetes hebben gekregen voor het gebruiken van andermans beeldmateriaal.

Veel mensen vinden deze consequenties nogal streng. Maar als iemand zonder toestemming beeldmateriaal gebruikt waar jij veel tijd en energie in hebt gestoken, is het misschien nog niet zo gek!

Stockphoto’s worden door veel webdesigners gebruikt. Ook wij maken gebruik van stockphoto’s om zo de klant een idee te geven hoe de “sfeer” op de site eruit zal zien met dergelijke foto’s. Wel zijn wij altijd voorstander van zelfgemaakte foto’s. Dit draagt bij aan een unieke look en maakt een website een stuk persoonlijker. 

Stockphoto’s zijn er zowel gratis als betaald. Een kanttekening die ik hierbij wil maken is dat de keuze op de gratis sites vaak beperkt is. Persoonlijke voorkeur gaat dus uit naar betaalde sites die hoge kwaliteit foto’s aanbieden. Voorbeelden hiervan zijn Adobe Stock en ShutterStock.

Advies

Gebruik van stockphoto’s is dus niet iets waar mijn persoonlijke voorkeur naar uit gaat. Mijn advies zou dan ook zijn: Gebruik liever zelfgemaakte foto’s, ook al zijn deze misschien van iets mindere kwaliteit, stralen deze foto’s vaak meer uit. Het legt een directe band met de bezoeker omdat de foto’s altijd “persoonlijker” zijn als een foto die van internet is gekopieerd!