👋🏻 We hebben onze cases recent vernieuwd

14 augustus 2019

Wat is een Call to action

Hoe maak ik van bezoekers nou klanten? Een vraag die ons vaak gesteld wordt.

Inhoudsopgave

    Door het juist inrichten van je pagina’s kan de drempel om contact op te nemen worden verlaagd. Dit zorgt ervoor dat mensen sneller het initiatief zullen nemen om contact met je op te nemen.

    Dit kan door middel van verschillende technieken. Vandaag wil ik de “Call To Action” met jullie bespreken. Door het juist inzetten hiervan in de vorm van bijvoorbeeld een contactformulier of een live chat stimuleren we de bezoeker tot actie.

    Door deze technieken op de juiste manier in te zetten, de resultaten ervan te meten en op basis daarvan te optimaliseren kunnen we gericht bezoekers converteren naar klanten.

    Hoe zet je een CTA dan in?

    Een van de onderdelen hiervan is dat de gewenste actie van de bezoeker er uit moet springen. Wil je de bezoeker een e-book laten downloaden? Of wil je toch dat men contact met je opneemt? Bij het plaatsen van een sterke call to action is het belangrijk dat de pagina maar 1 doel heeft. Bij meerdere doelen op 1 pagina is het voor de bezoeker niet duidelijk wat er van hem of haar verwacht wordt.

    Wij zien nog te vaak dat juist de belangrijkste onderdelen wegvallen en niet duidelijk naar voren komen. Dit kan liggen aan de plaatsing op de website of het design van het element zelf.

    Hieronder een voorbeeld van een call to action die wij een redesign hebben gegeven:

    Voor

    Na

    Zeg nou zelf, welke versie trekt meer aandacht?

    Voor dit element hebben wij de aandacht verlegd naar het aanvragen van je eigen ondernemersplan, in plaats van het downloaden van een gratis voorbeeldplan.

    Deze actie heeft – vanzelfsprekend – meer waarde voor de eigenaar van deze website. 

    Verder moet er zoals eerder genoemd rekening worden gehouden met factoren als de plaatsing op de pagina. Voor sommige elementen is het niet relevant om deze boven alle informatie te plaatsen. Er moet eerst interesse worden gewekt.

    Hiervoor werken wij aan de hand van conversiegericht webdesign, een onderwerp dat ik eerder in mijn serie artikelen behandelde.

    Een opvallende call to action bevat: 

    Wil jij nou meer informatie over hoe we van jouw bezoekers klanten kunnen maken?