Wat zijn rich snippets?

SEO is constant in beweging. De tijd dat je een zoekopdracht invoert en vervolgens klikt op het resultaat dat je het meest aanspreekt is voorbij. Althans: er zijn nu meer mogelijkheden om te vinden wat je zoekt. Zoekmachines zijn geëvolueerd om het gebruikers nog makkelijker te maken. Onder andere met behulp van rich snippets. Ben jij een website-eigenaar dan is het heel goed om op de hoogte te zijn van de functie van rich snippets en wat deze kunnen betekenen voor jouw site.

De functie van rich snippets in de zoekmachine

Een ‘snippet’ is een term die wordt gebruikt om het resultaat te beschrijven dat je ziet wanneer je een zoekopdracht uitvoert in een zoekmachine zoals Google. Een standaard snippet omvat doorgaans de titel van de webpagina, de URL en de metabeschrijving. Kortom: het resultaat dat je al jaren kent.

Een ‘rich snippet’ daarentegen, is een verbeterde versie van een standaard snippet. Rich snippets bevatten extra informatie bovenop de basisinformatie, zoals sterbeoordelingen, afbeeldingen, prijzen, evenementdetails, receptinformatie en nog veel meer. De exacte informatie die wordt weergegeven in een rich snippet, hangt af van het type inhoud van de pagina.

Het doel van rich snippets is om zoekers meer informatie te geven over wat ze kunnen verwachten wanneer ze op een zoekresultaat klikken. Dit kan hen helpen om beter geïnformeerde beslissingen te nemen over welke resultaten ze willen verkennen.

Een voorbeeld van een rich snippet.

Stell dat je zoekt naar een recept voor lasagne. Een rich snippet voor een receptenpagina kan een afbeelding van het gerecht bevatten, de totale bereidingstijd, het aantal calorieën per portie, en misschien zelfs de sterbeoordeling van mensen die het recept hebben geprobeerd. Dit geeft je in één oogopslag veel nuttige informatie.

Wat zijn de voordelen voor jouw website?

Rich snippets kunnen ook voordelen bieden voor website-eigenaren. Ze kunnen helpen om de zichtbaarheid van je website in de zoekresultaten te vergroten, en ze kunnen de click-through rate (CTR) verhogen, omdat ze nuttige informatie bieden die zoekers aantrekkelijk vinden. Bovendien kunnen ze je helpen om je te onderscheiden van je concurrenten.

Zijn er ook nadelen?

Een mogelijk nadeel van rich snippets is dat een goede snippet een klik van de gebruiker soms juist overbodig kan maken. Bij het eerder beschreven voorbeeld van het recept is dit vaak niet het geval. Anders kan het zijn bij een pagina die bijvoorbeeld informatie geeft over een evenement. Als website-eigenaar wil jij natuurlijk het liefst dat bezoekers de volledige pagina bekijken. Als een rich snippet echter al laat zien waar, wanneer en hoe laat het evenement plaatsvindt, heeft een gebruiker misschien al alle informatie die hij/zij nodig heeft. Rich snippets kunnen in sommige gevallen dus kliks kosten. Vaak is zelfs dat geen probleem. Zeker wanneer je een dienst of product aanbiedt, wil je positief opvallen. Op basis van een rich snippet kunnen gebruikers dan een weloverwogen keuze maken om contact te zoeken.

Hoe zorg je voor rich snippets?

Het creëren van rich snippets vereist het gebruik van gestructureerde gegevens, dat wil zeggen, het markeren van je inhoud op een manier die zoekmachines helpt om te begrijpen wat er op de pagina staat. Dit wordt meestal gedaan met behulp van een format genaamd Schema.org. Dit wordt ondersteund door alle grote zoekmachines.

Rich snippets kun je dus niet zelf maken. Je moet dit als het ware afdwingen in de zoekmachine door consistent de goede kwaliteit op de juiste gestructureerde wijze te bieden op al je pagina’s.

Wil jij graag een website met de nieuwste technologie? Laat ons helpen met een maatwerk website. Neem contact met ons op.