AIDA Model

Het AIDA model wordt al geruime tijd gezien als dé richtlijn voor de inrichting van websites. Door hier gebruik van te maken richt je je op psychologisch gebied op de potentiele klant. Het hoofddoel van een dergelijk model is het koopgedrag te stimuleren! Door hier op de juiste manier gebruik van te maken haal je het meeste uit de online investeringen.

AIDA model

AIDA is in het engels een afkorting voor aandacht, interesse, verlangen, actie: een proces dat wordt gebruikt om een product of dienst te verkopen. Waarbij – in het kort uitgelegd –  aandacht van een klant wordt getrokken, interesse wordt gewekt, ervoor wordt zorgt dat ze het willen hebben en het vervolgens kopen.

De laatste stap in het AIDA-marketingmodel is dat de gebruiker actie onderneemt. Hieronder vallen zaken als contact opnemen, een bestand downloaden, een mailadres achterlaten of in het beste geval een aankoop doen!

Uitleg over het AIDA Model

Voor de inrichting van de website luisteren wij nauwlettend naar de klant, en vullen dit in aan de hand van het AIDA Model. Dit model is door psychologen onderbouwd en is onder andere bedoeld om het aantal conversies op je website te doen stijgen!

Attention: De eerste stap in dit proces is de aandacht trekken van de bezoeker. Dit kan op verschillende manieren, een pakkende zin bovenaan de pagina, als een sterke binnenkomer. Het doel bij deze stap is duidelijk. Grijp de aandacht van de bezoeker!

Interest: Nadat we de aandacht van de bezoeker hebben, plaatsen we een stukje tekst of een tagline die de bezoeker nieuwsgierig maakt, hierdoor willen ze meer weten. Wat heb jij te bieden? En hoe zit dat dan precies? Zou dit iets voor mij zijn? Dit zijn de vragen die we willen oproepen bij de bezoeker.

Desire: De bezoeker is nu in het stadium dat we de aandacht hebben én dat ze geïnteresseerd zijn in wat je aanbiedt. Vervolgens is het de bedoeling dat de bezoeker het “wil”. Het is nu zaak dat de vragen die we bij voorgaande stap hebben opgewekt, goed en duidelijk beantwoorden. Dit geeft de bezoeker bevestiging dat jij te bieden hebt, waar zij naar op zoek zijn. Hier spelen we slim op in door een aantrekkelijk aanbod naar voren te laten komen. Bijvoorbeeld een gratis adviesgesprek!

Action: Bij deze stap draait het allemaal om het laatste zetje in de goede richting. We hebben in dit stadium een bezoekers die geïnteresseerd is in je diensten en het bij jou wil afnemen. Nu is het zaak dat de klant gemakkelijk contact op kan nemen of een aankoop kan doen. Door een duidelijke laatste “call to action” zorgen we ervoor dat de bezoeker uiteindelijk klant wordt!

Of het nou gaat om een contactaanvraag of een aankoop in je webshop. Het AIDA model is gebaseerd op de basisprincipes hoe je brein werkt. Dit zorgt ervoor dat dit model erg breed kan worden toegepast!

Ben je nou zelf bezig met je website? Probeer je Homepage / Landingspagina’s eens vorm te geven aan de hand van bovenstaande strategie!

Kom je er zelf niet uit en ben je op zoek naar iemand die het voor je uit handen kan nemen? Kijk eens op onze website voor meer informatie!