De ins en outs van Google Analytics

Google Analytics is een gratis dienst van Google. Met Analytics krijg je niet alleen inzichtelijk hoeveel bezoekers jouw website heeft, ook welke pagina’s men bezoekt, waar men vandaan komt, hoe men op je site is gekomen. Zo kan ik nog wel even doorgaan. Al deze informatie wordt in een overzichtelijk dashboard weergegeven. Toch iets specifieks weten? Analytics biedt je de mogelijkheid om zeer gedetailleerd te zoeken tussen alle gegevens! Google Analytics een zeer krachtige – en gratis – tool die ik iedereen met een eigen website aanraad te gebruiken!

In dit artikel neem ik een aantal functionaliteiten van Analytics met je door.

Realtime

Heb je net een bericht op Linkedin geplaatst met een linkje naar je website? Dan check je met Analytics gemakkelijk hoeveel mensen er – realtime – op je website zitten. Een duidelijk rapport laat zien hoeveel bezoekers je website op dat moment heeft. Ook kun je op een map van Nederland makkelijk zien waar de bezoekers vandaan komen. Bij het kopje bron zie je vervolgens of deze bezoekers ook daadwerkelijk via je Linkedin post op je site komen. Best leuke informatie toch?

Locatie

Draai jij regelmatig campagnes waarmee je op een bepaald gebied binnen ons land – of het buitenland –  focust? Dan zie je onder het kopje locatie waar jouw verkeer geografisch gezien vandaan komt. Je kunt hierbij filteren op zowel land als provincie. 

Welke pagina’s

Ben jij nou benieuwd welke pagina’s het best bezocht worden op je site? Via het kopje “Gedrag” heb je deze informatie tot je beschikking. Heb je bijvoorbeeld een uitgebreide diensten pagina waarvan je hoopt dat hier veel mensen naar doorklikken, of heb je veel aandacht besteed aan call – to – actions die naar een specifieke pagina doorlinken? Check via dit kopje gemakkelijk of deze inspanningen zijn vruchten afwerpen. Haakt men toch op een bepaald moment af? Dit soort patronen zijn hiermee snel boven water te halen, in mijn ogen zeer waardevol!

Vanaf wat voor Device?

Ook interessante informatie is vanaf welke devices je website bezocht wordt. Komen jouw bezoekers via de desktop, mobiel of misschien wel via de tablet op je website. Wanneer je dit zou willen kun je in sommige gevallen zelfs kijken of het bijvoorbeeld een Iphone of een Samsung toestel betreft. Kind of scary… Los daarvan kan het toch waardevolle data opleveren. Bij veel bezoekers via mobiele apparaten is het misschien een idee om extra aandacht aan de mobiele versie van je site te besteden?

Kleine kanttekening over een patroon dat wij veel zien. Zit je in de B2B markt? Dan zullen je bezoekers voornamelijk via de desktop komen. In de B2C markt is het aandeel van mobiele apparaten vaak vele malen groter!

Bron van het verkeer

Verkeer is een ander woord voor de bezoekers op de website. Voor veel mensen is het erg interessant om te weten waar dit “verkeer” nou vandaan komt! Komen de bezoekers van je website voornamelijk via social media kanalen als Linkedin of Facebook op je website terecht? Of vanuit een betaalde advertentie? Of wordt je organisch gewoon erg goed gevonden? Deze vragen worden allemaal beantwoord onder het kopje “bron”

Naast de bovengenoemde functionaliteiten zijn er nog vele andere mogelijkheden om je verkeer te analyseren. Ook de wat meer technische zaken heb ik in dit artikel achterwege gelaten om het voor meer mensen relevant te houden. Heb je toch nog specifieke vragen?