Landingspagina

Landingspagina, voor velen een onduidelijke term. Misschien ken je het woord wel helemaal niet. Begrijpelijk, want wat is dat nou precies zo’n landingspagina? Het doel van een landingspagina is dat bezoekers via deze pagina op je website “landen”. Deze pagina’s zijn vaak om 1 specifieke dienst of product heen ontwikkeld. Ze geven de bezoeker direct de informatie waarnaar zij op zoek zijn.

Nu hoor ik je denken, maar hoe weet je nou waar die bezoeker naar op zoek is?!

Helaas zien we dit niet via een glazen bol op kantoor die ons vertelt waar naar iemand op zoek is. Toch is het met een landingspagina makkelijk om de zoekvraag van de bezoeker te beantwoorden! Om dit duidelijk uit te leggen zal ik eerst vertellen waarvoor een dergelijke pagina wordt ingezet.

Landingspagina’s worden het meest ingezet voor de volgende twee doelen:

  1. Als pagina waarop verkeer van een advertentiecampagne op land
  2. Als pagina die zo goed mogelijk aansluit op een zoekterm binnen Google

Hieronder zal ik beide doelen kort beschrijven:

Wanneer ik het heb over een pagina waarop verkeer van een advertentiecampagne op land doel ik op een advertentie op bijvoorbeeld Google of Facebook. In deze advertentie bied jij 1 van je diensten of producten aan. Wanneer men op je advertentie klikt betekent dit in de meeste gevallen dat er een serieuze interesse heeft in wat jij aanbiedt.

Commercieel 1 – Informatief 0

Een landingspagina neigt in dit geval meer naar de commerciële kant dan de informatieve. Tuurlijk moet de pagina informatie over je dienst of product bevatten. Maar houdt in je achterhoofd dat mensen die vanuit een advertentie op deze pagina komen ‘ready to buy’ zijn. Daarom is het belangrijk dat hier in de opbouw van deze pagina goed rekening wordt gehouden. Beginnend met Een verleidende tagline, gevolgd door informatie en antwoorden op eventuele vragen. Uiteindelijk sluit je af met een duidelijke call-to-action. Dit is de stap waarin de consument de aankoop zal doen. Zo voorkomen we dat de bezoeker enkel informatie opdoet en vervolgens weg klikt.

Een landingspagina voor Google wordt ontwikkeld om te scoren op één zoekterm. Op deze manier wordt geprobeerd om zo goed mogelijk aan te sluiten op het algoritme van Google en een zoekterm. Hiermee claimen we een hoge positie in de zoekresultaten!

Conclusie:

In beide gevallen weten we exact waarnaar de bezoeker op zoek is. In het eerste geval omdat we weten op welke advertentie men heeft geklikt wanneer ze op deze pagina ‘landen’. En in het 2e geval omdat we de pagina voor een bepaald zoekwoord hebben ontwikkeld. Op deze manier kan er bij de inrichting en het schrijven van de teksten goed rekening worden gehouden met waarnaar de bezoeker van een pagina naar op zoek is. Zo weten we zeker dat een dergelijke pagina zo goed mogelijk aansluit bij hetgeen waarnaar gezocht wordt.

Ben jij opzoek naar een partij die voor jouw website de perfecte landingspagina kan ontwikkelen? Kijk dan snel op onze website en ontdek onze diensten! 

En nee, wanneer je op de link klikt kom je niet op een landingspagina.. 😉

Wat houd dat nou in, een landingspagina?

In de digitale marketing wereld is een landingspagina een op zichzelf staande webpagina die speciaal is ontworpen voor een marketing- of advertentiecampagne. Het is waar een bezoeker “landt” wanneer ze op een Google AdWords-advertentie of organische zoekresultaten klikken.

Bestemmingspagina’s zijn ontworpen met één gericht doel: een Call to Action (CTA).

Deze eenvoud maakt van bestemmingspagina’s de beste optie voor het verhogen van de succespercentages van bijvoorbeeld uw Google AdWords-campagnes.

Specifieke bezoekers creëren

Ook kunt u specifieke landingspagina’s maken wanneer u potentiële klanten wilt bereiken binnen een bepaalde regio of stad. De opbouw en inrichting van de pagina is dan zo gevormd dat deze zo goed mogelijk wordt gevonden door de potentiële klant uit bijvoorbeeld de omgeving van Wageningen! Hiervoor genoemd is een voorbeeld van een landingspagina speciaal gericht op potentiële klanten rond onze vestigingsplaats.

Als u het verschil tussen een bestemmingspagina en de andere pagina’s op uw website, zoals uw startpagina, volledig wilt begrijpen, is het belangrijk om rekening te houden met de verschillen tussen organisch verkeer en betaald zoekverkeer!

De zogeheten landingspagina’s kunnen de bezoekersaantallen van uw bedrijfssite aanzienlijk verhogen. Door op de klant in te spelen wanneer deze oprecht geïnteresseerd is in de diensten en / of producten die u aanbiedt!

Benieuwd wat wij van Markethinq hierin voor u kunnen betekenen? Neem dan nu vrijblijvend contact met ons op en bespreek met ons de mogelijkheden!