Marketing: in dienst nemen of uitbesteden?

Als u een eigen bedrijf heeft, heeft u klanten nodig. Duidelijk.

Zonder klanten is er niet veel aan om ’s ochtends op te staan, naar kantoor te rijden, de lichten aan te doen en de talloze taken te doen die we doen als ondernemers.

Het werven van klanten is een van de grootste uitdagingen waarmee bedrijven elke dag geconfronteerd worden. Vanwege het belang van deze taak, moeten ALLE bedrijven een effectief marketingplan hebben om te overleven en door te groeien.

Voor veel bedrijven is dit echter een taak die gemakkelijk op de lange baan te schuiven is of maar wat doet. Een beetje als pijlen gooien op een dartbord en hopen dat je iets raakt.

Niemand zal je kantoor binnenlopen en vragen wat je verkoopt, tenzij ze weten wie je bent, wat je doet en er vertrouwen in hebben dat je je beloftes waar kunt maken.

Nog belangrijker is dat uw potentiële klanten willen weten waarom uw product of dienst hen beter kan maken en hoe u zich onderscheidt van uw concurrenten.

De welbekende vraag: Waarom u?

Om deze feiten goed te kunnen communiceren, heeft uw bedrijf een effectief, goed doordacht en strategisch uitgevoerd marketingplan nodig.

De meeste bedrijven begrijpen de noodzaak van een strategisch marketingplan, maar weinigen begrijpen wat het is of hoe het moet worden geïmplementeerd.

Marketing is niet hetzelfde als het inhuren van een verkoopteam; marketing is veel meer betrokken dan dat.

Kort samengevat gaat het marketingplan van uw bedrijf over het genereren van leads die vervolgens in verkoop en dus omzet kunnen worden omgezet.

Elementen van een moderne marketingstrategie

De opkomst van het internet, geïndexeerde zoekopdrachten (denk aan Google) en de explosie van sociale medianetwerken hebben de manier veranderd waarop bedrijven hun producten, diensten en kennis ten toon stellen.

Waar ooit, legacy tactieken zoals gele pagina advertenties of gedrukte advertenties “verkeer” naar uw voordeur droegen, verwachten moderne consumenten gewapend met mobiele technologie altijd en overal toegang tot informatie en nemen koopbeslissingen in een kwestie van een paar toetsaanslagen op hun apparaten.

Dit betekent dat bedrijven ervoor moeten zorgen dat hun merkboodschap goed wordt uitgevoerd, gemakkelijk te vinden zijn op het web door sites die de aandacht trekken, gebruiksvriendelijk zijn en bovenal juist zijn ingericht!

Hieronder vindt u een lijst met items die een ‘moderne marketingstrategie’ vormen:

Hoewel dit een zeer uitgebreide lijst is, moet deze nog steeds als onvolledig worden beschouwd, omdat er bij het spreken van nieuwe technologieën en disciplines worden gecreëerd die het een uitdaging blijven maken. Deze snelle verandering in nieuwe technologieën maakt, het bijblijven op marketinggebied in de 21e eeuw een enorme uitdaging voor kleine bedrijven.

Nu we de elementen kennen, gaan evalueren we uw opties voor het uitvoeren van uw strategie.

Kan en moet ik dit zelf doen?

Veel ondernemers zijn ingebakken in de doe-het-zelf-ethiek die verwijst naar de ethiek van zelfvoorziening. Dit door middel van het uitvoeren van taken zonder de hulp van betaalde specialisten. Als een ondernemer die geleden heeft met deze specifieke aandoening, kan ik zeker bevestigen dat een individu, met voldoende tijd en gematigdheid, de kennis kan opzoeken die nodig is om een ​​bepaalde taak te voltooien.

Een marketing bureau inhuren

De uitdaging bij deze manier van werken is de vele verschillende creatieve elementen, zoals schrijven, grafisch ontwerp, computerprogrammering die nodig zijn om een ​​moderne marketingstrategie met succes uit te voeren. Dit kan voor een drukke ondernemer met weinig ervaring op online gebied nogal overweldigend overkomen.

Mede hierdoor kan het zijn dat uw als bedrijfseigenaar met uw marketingstrategie belangrijke elementen mist, zoals bloggen, social media marketing of een site vol met kwalitatieve content.

Als doe-het-zelf niet de juiste aanpak is, welke andere opties zijn dan beschikbaar?

We worden vaak gevraagd door ondernemers, “wat moet mijn marketingbudget zijn.” Als ik een marketingbureau ga inhuren of intern personeel in dienst neem, wat zijn dan de financiële kosten van beide opties? We behandelen deze vraag in de volgende stuk.

Moet ik een werknemer of een marketing bureau inhuren?

Organisaties die de tijd of de intentie niet hebben om zelf met online marketing aan de slag te gaan, hebben 2 keuzes; Neem een medewerker in dienst of huur een extern bureau in. In veel gevallen neigen bedrijfseigenaren naar het inhuren van een medewerker, omdat dit in het verleden het meest gebruikelijke stap was om een “​​onmiddellijke behoefte” op te lossen.

Bovendien kunnen bedrijfseigenaren de indruk hebben dat een extern bureau veel duurder is dan het inhuren van eigen personeel.Terwijl dit vaak andersom is.

Het probleem met deze redenering is dat eigenaren meestal geen echte vergelijkingsbasis hebben.

Hoeveel kost het om een ​​gekwalificeerde marketing medewerker in dienst te nemen versus een marketingbureau aan te nemen?

De meeste ondernemers gebruiken doorgaans de meest logische denkwijze voor het nemen van beslissingen. In veel gevallen maken bedrijfseigenaren gebruik van de berekening van een basissalaris voor een werknemer, tegenover een hoger uurtarief van een extern bureau. In deze afweging kan je er niet omheen dat kijkend naar een uurtarief een extern marketingbureau wel de duurdere optie moét zijn. Dit is een grote fout.

Veel ondernemers houden geen rekening met de werkelijke kosten die gepaard gaan met het aannemen en behouden van een werknemer. Zoals de grafiek hieronder laat zien, moet u niet alleen rekening houden met het basissalaris, maar ook:

De werkelijke kosten kunnen oplopen tot 1,25 tot 1,4 maal het basissalaris. Voeg extra kosten toe zoals de kosten van werving en training en het totaal begint snel te escaleren.

Laten we eens kijken wat er echt gebeurt als je de twee keuzes vergelijkt.

We gebruiken de functie van Marketing Manager voor deze vergelijking. Veel marketing professionals zijn gespecialiseerd in een bepaald marketinggebied, zoals een marketingmedewerker voor sociale media, en hebben misschien niet de – brede – ervaring die een marketingmanager zou kunnen hebben.

We hebben gekozen voor het “inbound marketing” proces dat veel van de eerder genoemde items omvat.

Het inhuren van een marketingkantoor V.S. het inhuren van interne medewerkers

Hieronder een infographic die een duidelijk beeld schetst door middel van het visualiseren van de afweging!

Naast verborgen kosten bij het aannemen van de juiste medewerker, vergt de effectieve uitvoering van veel marketingtaken uitgebreide softwaretoepassingen waarvoor ook weer een investering nodig is. Vaak zien we dit in de vorm van voorafbetalingen en jaarlijkse abonnementen op grafische programma’s, ppc beheer-apps, zakelijke metrics-software en een hele reeks andere vereisten.

Naast de zuivere kosten factor van het inhuren van een medewerker, is er nog een extra factor die moet worden overwogen. Het zou uitzonderlijk moeilijk zijn om een ​​persoon te vinden die over alle vaardigheden beschikt die vereist zijn om de gekozen strategie uit te werken of uit te voeren.

Dit zou hoogstwaarschijnlijk er weer vereisen dat ten minste sommige van deze taken uit worden besteed aan externe bureaus, wat deze vergelijking echt uit het water blaast.

Zoals je kunt zien na het in overweging nemen van deze factoren, is het inhuren van marketing personeel geen koopje.

Voordelen van het werken met een marketingbureau

Hoewel u kunt waarnemen dat u op uurbasis geld bespaart ten opzichte van het inhuren van een werknemer of het zelf doet, biedt het inhuren van een marketingbureau, met name een gericht op inkomende marketingtactieken, aanzienlijke waarde.

De dagen waarin uurtarieven vaag werden gehouden en overal verborgen kosten aan vast zaten zijn voorbij!

De prijsdynamiek is verschoven en veel bedrijven werken nu aan duidelijk omschreven prijsstructuren en overeenkomsten met lagere kosten.

Uurtarieven voor externe marketingbureaus liggen tussen de 40 en 80 euro.

In vergelijking met de alternatieve kosten van DIY, of de toewijzing van middelen voor het bouwen aan interne medewerkers, is dit een relatief koopje.

Een van de vele voordelen van werken met een ervaren marketing bedrijf zijn:

Uw marketingplan wordt onmiddellijk uitgevoerd, de werknemer heeft mogelijk tijd nodig om op te klimmen terwijl het marketingbedrijf vanaf het begin klaar is om te knallen!

Met dit nieuwe paradigma kunnen bedrijfseigenaren zich richten op het uitvoeren van activiteiten en het verbeteren van de bedrijfsresultaten, niet rommelen met Facebook, Twitter of een website proberen uit te bouwen.

De grote vraag is dan niet dat ik een ervaren marketing bureau kan betalen, maar hoeveel tijd, geld en gemiste kansen kost het mij om het zelf te blijven proberen!

Developing

Dit artikel is geschreven door marketingbureau Developing uit wageningen, maar is zonder achterliggende gedachte gepubliceerd. Het feit dat wij een marketingbureau zijn heeft geen directe link met het aanprijzen van het extern houden van marketingactiviteiten binnen uw onderneming.

De keuze hangt altijd van meerdere factoren af en dit respecteren wij. In dit artikel zetten wij enkel een aantal meningen en feiten onder elkaar die ondernemers kan helpen beslissen wanneer de keuze in kwestie gemaakt moet worden.